Dit wordt jouw jaar! - Ben Tiggelaar
Richting + actie altijd combineren
Silly Olympics, monthy python, doven 500 meter, mensen zonder richtingsgevoel
Leiderschap en Management niet scheiden. Voorbeeld Mintzberg die dit ook bevestigt. Actie combineren met doelen.
Werk: “werk” “carrierre” of “roeping”?
Sterke punten:
Repareren van een cijfer 4 op schoolrapport of bouwen aan cijfer 7
Mihaly Csikszentmihalyi -> flow
Albert Bandura -> zelf effectiviteit
Eigen ervaringen
- waar kijk ik naar uit? wat geeft me energie? waar heb ik echt plezier in? welke momenten vergeet ik de tijd?
- Robert Quinn, Marcus Buckingham
Ervaringen die je ziet bij anderen
- Carol Dweck
Ervaringen die we ons voorstellen
-VIA test, www.viacharacter.org
Hoofdstuk 5
Bepaal vooraf door wie je je wilt laten beinvloeden
Zoek uit wat deze mensen van jou verwachten
Beinvloeden: imitatie, vragen, adviezen, dreigementen, wensen, goedkeuring, afkeuring
De zes mechanismen van Cialdini:
1.Wederkerigheid: iets geven/krijgen, iets terug willen doen
2.Consistentie: walk your talk. Wie A zegt, moet B zeggen
3.Social bewijs: imteren gedrag van anderen
4.Sympathie: makkelijker te beinvloeden door mensen die we aardig vinden: complimenten geven, op ons lijken, fysiek aantrekkelijker zijn, samen een prestatie neerzetten
5.Autoriteit: mooie titels, officiele kleding, attributen (auto’s etc.) maken indruk -> kennis & betrouwbaarheid
6.Schaarste: we hechten meer waarden aan mensen, mogelijkheden, dingen die schaarser zijn
Creeer “stop pleasing” lijst - van wie wil je je voorlopig niets aantrekken?
Creeer lijst met mensen wie je regelmatig te maken wilt hebben
Wat zouden zij jou graag zien doen? Wanneer genieten ze van jou bezigheden?
Hoofdstuk 6
Richard Koestner: doelen vs wensen vs voornemens
1.Doelen die we vanuit ons zelf formuleren zijn effectiever - autonomous motivation
2.Doelen waar je verplicht toe voelen, geen meetbare resultaat - controlled motivation
1.Hoe ziet zinvolle week, maand, jaar eruit?
2.Kijk in verschillende situaties naar je plan
3.Maak een lange lijst zonder terughoudendheid
4.Kiezen is minder belangrijk dan je denkt
5.Besteedt meer tijd aan sociale relaties, duurzaamheid, goede doelen, gezondheid
Hoofdstuk 7
E.g. Charles Crocker: “A mile a day for every working day” - 360 mijl spoor aangelegd in jaar
E.g. ik parkeer elke ochtend mijn auto een kilometer van kantoor en wandel het laatste stuk
E.g. ik verwerk voortaan mijn email op een vaste tijd tussen 15-15:30
John Norcross, Peter Gollwitzer - implemetation - intention
2 aanpakken:
1.Terugrekenen naar wekelijks of dagelijks gedrag
2. Onderzoek: voor gesprekke, zoek op internet, ondervraag experts, pluis je boekenkast uit
Elke gedragsverandering is een experiment
Zorg dat het haalbaar is
Houd ‘t eenvoudig, kleine stapjes
Formuleer actief gedrag
Maak ‘t persoonlijk
Hoofdstuk 8 Het stimuleren van nieuwe gedrag
Prikkels van buitenaf: zien, horen, voelen, ruiken
1.Mobiliseer je sociale omgeving: deel voornemens en doelen
2.Verander je sociale omgeving
3.Verander je fysieke omgeving: geheugensteuntjes, eg beantwoord je emails als je op de hometrainer zit, koop een stabureau, stel een “quiet hour” in
4.Houd je gedrag bij: noteer op lijstje of agenda = bijhouden of je vooruitgang boekt
Teresa Amabile, The Progress Principle: Using Small Wins to Ignite Joy, Engagement, and Creativity at Work
5.Beloon jezelf
Marshall Goldsmith
Anticipated regret
Bill Hybels
Hoofdstuk 9 Het doorbreken van oud gedrag
Alan Marlatt, psycholoog
Vier soorten tips voor stress- situaties:
1.Denk realistisch over angst
Susan Jeffers, leugens over angst:
-angst is iets onnatuurlijks
-angst biedt realistische kijk op werkelijkheid, angst vaak factor 2x zo erg voorgesteld
-Pas als je geen agst meer hebt kun je een eerste stap zetten
2.Communiceer intern
Beelden projecteren in je hoofd, praten tegen jezelf
Roy Baumeister
Nemen van time-out belangrijk
3.Gebruik houding en beweging
Dana Carney, Amy Cuddy, Andy Yap
Bewegingen van het lichaam hebben invloed op gemoedstoestand
Glimlach als je vrolijk wilt doen, rek je uit als je je sterk wilt voelen
4.Verander je omgeving
Gedachten op iets anders richten bijv andere muziek opzetten als je afslag afrijdt, vlak voordat je thuis bent.
Muziek waar je energie van krijgt. Film waar je vrolijk van wordt. Een boek waar je van ontspant
Maken een lijstje met “momenten van de waarheid” als x gebeurt dan doe ik “y”
Hoofdstuk 10 Actieresultaten slim evalueren
De kracht van experimenteren - strategie/plan vs “just do it”
It’s a journey, experiment, discovery, exploration
Gewoon uitproberen of een plan kans van slagen heeft
Vier voordelen:
1.Experiment houdt het klein, ook de weerstand
2.Langdurig theoretisch peinzen kun je parkeren tot na experiment
3.Formuleren van plannen/strategie: leidt tot krampachtig vasthouden aan ideeen als het niet werkts
4.Leerorientatie vs Prestatiedoelorientatie, Don VandeWalle
7 spelregels voor evalueren
1.Prik een datum
2.Formuleer criteria vooraf, bijvoorbeeld mbv spreadsheet met rapportcijfers
3.Stel je normen vooraf vast: wanneer succes?
4.Houd je hoofd koel
5.Evalueer zo feitelijk mogelijk
6.Check oorzaak en gevolg
7.Evalueren is leren
Hoofdstuk 11 Waarom ben je nooit echt klaar?
Een vliegtuig ligt gemiddeld 10% tijdens de vlucht op koers, 90% van de tijd zit je niet op koers maar toch kom je op plaats van bestemming aan. Bijv vlucht naar New York
1.Zelfgenoegzaamheid
John Kotter -> probleem om continu te veranderen -> gebrek aan urgentiebesef
James Prochaska, John Norcross, Carlo DiClemente
2.Je richting kwijtraken
-je kunt je waarden uit het oog verliezen: winst is voor een bedrijf als zuurstof halen voor een mens. Als je er niet genoeg van krijgt heb je een probleem. Maar als je denkt dat het leven draait om ademhalen dan heb je het niet begrepen.
-je kunt je sterke pinten uit het oog verliezen, zangers die gaan acteren, acteurs die de politiek ingaan
-je verliest uit het oog wiens waardering echt telt
3.Zorg dat je altijd een “deadline” creeert, continu
Hoofdstuk 12 Anderen helpen zichzelf te leiden
Randy Pausch
Ken Blanchard
Charles Manz, Chris Neck, Jeffery Houghton
Edward Deci, Richard Ryan
Gemiddeld is slechts 15% een “zelfsturende” professional. 80% wordt zo behandeld door baas. Gevolg: medewerkers voelen zich verwaarloosd, in de steek gelaten, stuurloos.
Simon Sinek, waarom vraag
woensdag 28 december 2011