Marketing Metaphoria - Zaltman
Marketing Managers doen, korte termijn gericht, geen risico lopen
belangrijker om diepgaandte denken: waarom doen klanten dingen?
Te vaak gefocused op waarom klanten verschillen, niet wat hun verbind, mensen overchatten vaak uniekheid, vele malen meer overeenkomsten in natuurlijke psychologische sociale processen
Grote kloof tussen wat klanten zeggen en bedoelen
Methode zaltman: mensen beelden laten opzoeken daarna met photoshopper collage maken van associatie beelden
Creer toepasbare nieuwsgierigheid
General electric werkt met imagination breakthroughs
7 reuzen ( sneeuwwitje en de 7 dwergen)
1. Reis:
verleden heden tokomst, back to future, kermit muppet, vergelijk hofstede lange termijn vs korte termijn focus. Compare, journey with life cycle thinking, before during after care or service, obstakels en stimulansen, bekende vs onbekende resultaten
Mensen praten vaak intermen: Wind in zeilen, volle kracht vooruit, tegenwind, weerstand, storm, sloeg in als bom, bergafwaarts, vuurtorens, bakens, buffers etc.
2. Hulpbron
Stoffelijk , hulpmiddel, persoon, organisatie
Ontastbaar, kennis en vaardigheden
De wijze, de gids, de held, etc
Voorbeeld oiie: olie als ondergewaardeerde held, als beschermengel, levensbloed voor de truck, wortel die het bedrijf voedt
3. Transformatie: van ene naar andere toestand, design, install, operate, renovate modus. Think define
4. Containers I / O
Fysieke, psychologische Of maatschappelijke status of plekken
In of uit, binnen of buiten
Herinneringen vergelijk met zandloper elk jaar een paar korrels erbij. Filter principe krauthammer, iedereen is anders
Geest, lichaam, cultuur, plaats, werkplek, ziekenhuis, theater, onderwijs, stadion etc, producten als container: dranken, PAs, motorfietsen, kleding, schone kleren
Out of " box" denken
Vergelijk ontsnappingsluikje tactiek politie bij verdachten
Mensen stemmen Emoties op omgeving
Zwart, wit. Vies, schoon. In, uit. Goed fout. Werk, prive. Bij groep horen, erbuiten vallen.
5. Balans en harmonie
6. Verbinding
Aansluiting, sociale connectie
7. Controle
Beheersing, kwetsbaarheid, macht
No risk, safety
Gokken, hoge snelheid
op link: howcustomersthink.pdf voor artikel van Zaltman
donderdag 18 augustus 2011